احمد نادعلیان درباره دومین نمایشگاه بینالمللی هنر محیطی که به تازگی در موزه کنشتاله مجارستان برپا شده بود به خبرنگار مهر گفت: در یک دهه گذشته بر خلاف چهار دهه گذشته که هنر زمینی با رویکرد بیرون بردن هنر از داخل نگارخانه ها، در اروپا و آمریکا رواج داشت، در کشورهای جدا شده از اتحادیه جماهیر شوری و کشورهای خاور دور نیز رشد پیدا کرده و این کشورها یک نگاه زیست محیطی در هنر را دنبال می کنند. در حال حاضر علاوه بر هنرمندان در کره جنوبی که دوسالانه «هنر طبیعت» را برگزار می کنند در کشورهایی مثل لیتوانی و مجارستان هم حرکت های جدی صورت می گیرد که این بار ما مهمان کشور مجارستان بودیم.
وی ادامه داد: در این رویداد بین المللی که در موزه رسمی شان برگزار شد چند برنامه توامان اجرا شد. یک بخش آثار مربوط به خود کشور میزبان بود و آثار هنرمندانش و تجربیاتی که طی سالها به دست آورده اند. بخشی را که جان کی گرانده نمایشگاه گردانی می کرد و بخش بین المللی نمایشگاه بود و من هم در این قسمت اثر ارائه دادم یکی از مهمترین بخش های نمایشگاه بود. گرانده هنرمندی است که در زمینه هنر زمینی بیشترین و شاخص ترین آثار را نگاشته و تاثیر زیادی در این عرصه گذاشته است.
این هنرمند درباره این بخش و اثرش توضیح داد: به انتخاب نمایشگاه گردان و البته با نظر خودم مهره های استوانه ای را به همراه یک چیدمان به این نمایشگاه بردم. استفاده از دو مهره با نقش ماهی و مار و ایجاد نقش بر ماسه چیدمانی بود که در این نمایشگاه عرضه کردم.
نادعلیان ادامه داد: یک بخش نمایشگاه هم با عنوان «اکو آوانگارد» بود که آثاری از چند هنرمند محیطی ایران در معرض دید مخاطبانی خارج از مرزهای ایران قرار گرفت. در واقع پس از نمایشگاه ۱۰ سال هنر محیطی ایران با عنوان «فضاهای زندگی» که سال گذشته در رومانی برگزار شد، هنرمندان محیطی ایران در رویدادی دیگر آثار خود را به عنوان بخشی از یک رویداد هنری به نمایش گذاشتند. ترجمه «اکو آوانگارد» هنر پیشروی محیط زیست است که نمایشگاه گردان این بخش محمود مکتبی یکی از هنرمندان خوب محیطی کشورمان بود. با توجه به فهرستی هم که در ستون ورودی این موزه نصب شده بود یک سوم هنرمندان این نمایشگاه ایرانی بودند. در بخش ایرانی هم شش تصویر از آثار من توسط محمود مکتبی که شامل نقوش ماسه ای در طبیعت و کنده نگاری ها یا سنگ پراکنی ها در رودخانه می شد به نمایش در آمد.
نادعلیان درباره غایبان بزرگ در عرصه هنر محیطی نیز گفت: شما در عرصه هنر محیطی دو خلا بزرگ می بینید؛ یکی کشورهایی که قلمروهای بزرگی هستند مثل کشور پهناوری چون روسیه یا کشوری مثل چین با جمعیتی معادل یک پنجم جمعیت جهان که هنرمندان فعالی در این عرصه ندارد. دومین خلا را هم به جز ایران در کشورهای منطقه خاورمیانه در این عرصه می بینید. در این کشورها هنر محیطی جدی گرفته نمی شود. فرضیه من این است که هنر محیطی عموما در دو گونه کشورها رشد کرده است یکی در کشورهایی که به شدت صنعتی شده اند و حتی از صنعت عبور کرده اند و بحران های زیست محیطی در این کشورها آشکار شده و دوم کشورهای در حال توسعه اما به واقع در کشورهای خاورمیانه و کشورهای مسلمان به جز ایران هنرمند جدی محیطی نمی بینید.
وی از چندین برنامه دیگر خود طی ماه های اخیر خبر داد و گفت: دو هفته دیگر به کره مسافرت می کنم و در دوسالانه هنر زمینی کره جنوبی یک کارگاه برای کودکان خواهم داشت.
نادعلیان در پایان عنوان کرد: از طرف نهاد «هنر جهانی کوک» هم انتخاب شدم تا به عنوان دبیر با حمایت موزه هنرهای معاصر تهران و نهادهای دیگر رویدادی را در آذرماه برگزار کنیم که در حال آماده سازی مقدماتش هستیم. امیدوارم در این رویداد امکانی فراهم شود تا تعاملی بین هنرمندان محیطی و متخصصان شهرسازی و معماری و هنرمندانی که مجسمه های مختص مکان را طراحی می کنند به وجود بیاید.
نمایشگاه «اکو آوانگارد» از پنجم مردادماه تا بیستوپنجم مهرماه ۱۳۹۵ در مجارستان و به دعوت موزه «کنشتاله» کشور مجارستان برپاست.
نظر شما